MØNSTERDANNELSE
Mønsterdannelse 1/13 – Introduktion. (1:48)
Ord: strukturer, farver, mønstre
Hvor kan I se mønstre i klassen?
Måske på jeres tøj eller i jeres skoletaske?
Mønsterdannelse 2/13 – Præsentation af islamiske mønstre (0:33)
Ord: bedetæppe, gentagelse.
Er der nogle af jer der har et bedetæppe derhjemme?
Hvis ja, hvilke farver og mønstre bruges der?
Ved du om mønstrene symboliserer noget bestemt?
Mønsterdannelse 3/13 – At presse blade fra naturen (1:07)
Ord: Farver, størrelser, faconer, mønstre, ligge i pres.
Hvordan er bladene forskellige?
Hvordan forandrer bladene sig når de bliver presset?
Mønsterdannelse 4/13 -Baggrundsfarver (0:34)
Ord: baggrund, forgrund, lys,mørke.
Hvilke baggrundsfarver er der i videoen?
Hvad sker der med bladets farve når der skiftes baggrundsfarve?
Hvilken baggrundsfarver kan I bedst lide?
Mønsterdannelse 5/13-At lave et mønster (3:26)
HUSK ikke at åbne vinduet når i lægger bladene på jeres papir.Ellers blæser de væk!
Ord: symmetrisk, forside og bagside
Hvordan er bladene i dit mønster forskellige fra hinanden?
Hvordan kan du se at dine blade danner et mønster?
Mønsterdannelse 6/13 -At folde papir (1:42)
Ord: Association, trekant, rektangel, stilk, inspiration, folde.
Hvad har du selv prøvet at folde papir elleren serviet?
Hvis svaret er ja, hvad kan du folde?
Mønsterdannelse 7/13- At tegne et omrids af mønstret (3:08)
Ord: omrids, skabelon, en fold, kontur, facon.
Har du prøvet at lave gækkebreve? Det er nemlig samme teknik.
Hvis du har lavet gækkebreve, hvilke mønstre har du så tegnet?
Mønsterdannelse 8/13- At klippe mønstre ud af papir ( 1:52)
Ord: højrehåndet, venstrehåndet.
Hvad siger videon om hvordan man skal holde på papiret når man klipper?
Var det nemt eller svært at klippe mønstret ud?
Hvis det var svært hvorfor?
Mønsterdannelse 9/13- At lave mønstre af papirklip ( 4:04)
Ord: faconner, symmetri.
Huskede du at lave symmetri i dit mønster?
Hvis du fik tid til at lave figurer ud af dine papirklip hvad forestillede de så?
Mønsterdannelse 10/13- At lægge mønster i rapport ( 5:00)
Ord: rapport, spejling, spejbillede, gentagelse.
Var det udfordrende at lægge bladene i rapport?
Hvis ja, hvorfor?
Hvis I brugte kalaidoskoper, hvor mange mønstre så du så?
Mønsterdannelse 11/13- At lave en stencil ( 3:52)
Ord: stencil, tryk, skabelon, kontur.
Hvad er forskellen på at lave en stencil i forhold til at lave et udklip af papir?
Mønsterdannelse 12/13- At male et mønster i rapport ved hjælpe af stencil ( 5:03)
Ord: indefra, udefra, symmetrisk, stencil, mellemrum, identisk, rapport.
Var det en udfordring at holde jeres stencil på plads imens I malede?
Hvis ja, hvorfor?
Lavede du en ekstra stencil, hvis ja hvilken figur?
Mønsterdannelse 13/13- Hvad man fx kan bruge mønstre til (0:47)
Kan I nævne nogle af de vigtige fagord I har lært og hvad de betyder?
Mønstre kan både laves som pynt på fx stof, men kan også bruges som symboler.
Kan I nævne nogle af de symboler som mønstre har fra fx den islamiske kultur?