MØNSTERDANNELSE



Mønsterdannelse 1/13 – Introduktion. (1:48)

Ord: strukturer, farver, mønstre

Hvor kan I se mønstre i klassen?

Måske på jeres tøj eller i jeres skoletaske?

 

 

Mønsterdannelse 2/13 – Præsentation af islamiske mønstre (0:33)

Ord: bedetæppe, gentagelse.

Er der nogle af jer der har et bedetæppe derhjemme?

Hvis ja, hvilke farver og mønstre bruges der?

Ved du om mønstrene symboliserer noget bestemt?

Mønsterdannelse 3/13 – At presse blade fra naturen (1:07)

Ord: Farver, størrelser, faconer, mønstre, ligge i pres.

Hvordan er bladene forskellige?

Hvordan forandrer bladene sig når de bliver presset?

 

Mønsterdannelse 4/13 -Baggrundsfarver (0:34)

Ord: baggrund, forgrund, lys,mørke.

Hvilke baggrundsfarver er der i videoen?

Hvad sker der med bladets farve når der skiftes baggrundsfarve?

Hvilken baggrundsfarver kan I bedst lide?

Mønsterdannelse 5/13-At lave et mønster (3:26)

HUSK ikke at åbne vinduet når i lægger bladene på jeres papir.Ellers blæser de væk!

Ord: symmetrisk, forside og bagside

Hvordan er bladene i dit mønster forskellige fra hinanden?

Hvordan kan du se at dine blade danner et mønster?

Mønsterdannelse 6/13 -At folde papir (1:42)

Ord: Association, trekant, rektangel, stilk, inspiration, folde.

Hvad har du selv prøvet at folde papir elleren serviet?

Hvis svaret er ja, hvad kan du folde?

Mønsterdannelse 7/13- At tegne et omrids af mønstret (3:08)

Ord: omrids, skabelon, en fold, kontur, facon.

Har du prøvet at lave gækkebreve? Det er nemlig samme teknik.

Hvis du har lavet gækkebreve, hvilke mønstre har du så tegnet?

Mønsterdannelse 8/13- At klippe mønstre ud af papir ( 1:52)

Ord: højrehåndet, venstrehåndet.

Hvad siger videon om hvordan man skal holde på papiret når man klipper?

Var det nemt eller svært at klippe mønstret ud?

Hvis det var svært hvorfor?

 

Mønsterdannelse 9/13- At lave mønstre af papirklip ( 4:04)

Ord: faconner, symmetri.

Huskede du at lave symmetri i dit mønster?

Hvis du fik tid til at lave figurer ud af dine papirklip hvad forestillede de så?

 

Mønsterdannelse 10/13- At lægge mønster i rapport ( 5:00)

Ord: rapport, spejling, spejbillede, gentagelse.

Var det udfordrende at lægge bladene i rapport?

Hvis ja, hvorfor?

Hvis I brugte kalaidoskoper, hvor mange mønstre så du så?

Mønsterdannelse 11/13- At lave en stencil ( 3:52)

Ord: stencil, tryk, skabelon, kontur.

Hvad er forskellen på at lave en stencil i forhold til at lave et udklip af papir?

Mønsterdannelse 12/13- At male et mønster i rapport ved hjælpe af stencil ( 5:03)

Ord: indefra, udefra, symmetrisk, stencil, mellemrum, identisk, rapport.

Var det en udfordring at holde jeres stencil på plads imens I malede?

Hvis ja, hvorfor?

Lavede du en ekstra stencil, hvis ja hvilken figur?

 

Mønsterdannelse 13/13- Hvad man fx kan bruge mønstre til (0:47)

Kan I nævne nogle af de vigtige fagord I har lært og hvad de betyder?

Mønstre kan både laves som pynt på fx stof, men kan også bruges som symboler.

Kan I nævne nogle af de symboler som mønstre har fra fx den islamiske kultur?